Lättläst informationssida
På en lättläst informationssida hittar besökaren information som är skriven på lättläst. Informationssidan har inga undersidor utan ska ge all nödvändig information direkt.
Sidans innehåll
Exempel på lättläst informationssida
Så här ser strukturen för våra sidtyper ut:
- Startsida
- Landningssida
- Lättläst ämnessida
- Lättläst informationssida
Exempel på en lättläst informationssida är:
Skapa sida och välj sidtyp
- Gå till rätt plats i sidträdet. Sidan skapas där du står. Kontrollera därför att du är i rätt del av strukturen.
- Välj var sidan ska skapas.
- Klicka på den sida eller nivå där du vill skapa den nya sidan.
- Klicka sedan på de tre prickarna till höger om sidnamnet och välj Ny sida.
- Välj Lättläst informationssida som sidtyp.
- Ge sidan ett namn. Det blir både rubrik och en del av webbadressen (URL:en). Du kan ändra det senare om det behövs.
- Sidan är nu skapad! Nästa steg är att fylla sidan med rätt information, egenskaper och innehåll.
Fyll i sidans egenskaper
Kontrollera namn, URL och enkeladress. Om du ändrar sidnamnet – glöm inte att även uppdatera URL:en manuellt. En enkeladress är inte nödvändig, använd den bara om sidan ska vara extra lätt att hitta via en kort länk.
Observera!
Ändra inte enkeladressen utan att först ha diskuterat detta med webbansvariga. Det kan hända att olika verksamheter använder enkeladressen på trycksaker, QR-koder, kunskapsartiklar eller i andra system.
- Du behöver inte välja någon kategori. Den skapas automatiskt beroende på var sidan ligger i strukturen.
- Som standard blir sidans rubrik samma som sidnamnet. I undantagsfall kan du skriva en annan rubrik om det behövs för att förtydliga innehållet.
- Skriv en kort inledning till sidan. Inledningen ska sammanfatta det viktigaste innehållet, väcka intresse och vara högst några meningar lång.
- Lägg bara till en huvudbild om den verkligen tillför något till innehållet. I de flesta fall lämnas detta fält tomt. Du kan läsa mer om bildhantering nedan:
Skapa innehåll
När du skriver text på en sida använder du texteditorn. Där kan du göra texten fet eller kursiv, lägga in länkar och bilder.
Publicera informationssidan
- Fyll i ansvarig redaktörs e-postadress.
- Fyll i e-postadressen till den person eller funktion som ansvarar för att informationen är korrekt.
- Kontrollera informationen. Läs igenom all text och kontrollera att innehållet är aktuellt, tydligt och korrekt.
- Klicka på "Skapa".
- Förhandsgranska sidan så att den ser bra ut och att all information är med innan du publicerar.
- Klicka på "Publicera?" och "Redo att granskas" så publiceras sidan.
Sidan uppdaterades: 12 jun 2026


